Att bekämpa klimatförändringar inom transportsektorn
Transportsektorn spelar en betydande roll i energiförbrukningen och utsläppen av växthusgaser. När vi strävar efter att bekämpa klimatförändringar är det viktigt att fokusera på att minska fordonsens miljöpåverkan och främja hållbara metoder. I denna bloggpost kommer vi att utforska de ansträngningar och framsteg som görs i Sverige för att minska klimatförändringarna inom transportsektorn.
Minskning av utsläpp inom inrikes transporter:
Mellan 2010 och 2020 minskade utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter i Sverige med 27%. För att uppnå de nationella klimatmålen måste utsläppen från transportsektorn minska med minst 70% till 2030 jämfört med nivåerna år 2010. Detta innebär att en genomsnittlig minskning på nästan en miljon ton per år är nödvändig. Fortsatta ansträngningar är avgörande för att nå detta mål.
Övergång till grönare bilar:
Minskningen av koldioxidutsläppen från nyregistrerade personbilar är lovande. År 2021 minskade utsläppen till 75 gram per kilometer, jämfört med 93 gram per kilometer år 2020. Denna minskning beror till stor del på ökad användning av laddbara bilar och mer energieffektiva icke-laddbara bilar. Dessutom minskade koldioxidutsläppen från hela personbilsflottan från 155 gram per kilometer år 2020 till 147 gram per kilometer år 2021. Detta kan delvis tillskrivas fordonskrotning och minskad användning av äldre fordon med hög bränsleförbrukning. Användningen av biodrivmedel har också bidragit till en minskning av vägtrafikens utsläpp av växthusgaser med 0,3% enligt preliminära siffror, trots ökad trafik. Mer information om vägtrafikens utsläpp år 2021 finns på Trafikverkets webbplats och Transportstyrelsens statistik över koldioxidutsläpp för nyregistrerade personbilar.
Internationellt samarbete och alternativa drivmedel:
Sverige deltar aktivt i internationella forum för att bekämpa klimatpåverkan från vägtransporter. Ansträngningar fokuserar på att utveckla energieffektiva fordonteknologier och öka användningen av alternativa drivmedel som el, biodrivmedel, vätgas och biogas. Energibesparing inkluderar reglering av koldioxidutsläpp från fordon och övervakning av utsläpp från fordon i trafik för rapportering till Europeiska kommissionen. Sverige driver också utvecklingen av godkännandesystem för att underlätta införandet av ny teknik som exempelvis eldrift. På nationell nivå fokuserar arbetet på frågor som upphandling, ekobilsincitament, olika skatteincitament, drivmedelstillsatser och samverkan mellan fordon och drivmedel.
Miljövänliga fordon:
Från och med den 1 juli 2020 definieras en ”klimatbonusbil” som en bil med en maximalt koldioxidutsläpp på 60 gram per kilometer eller en gasbil som använder andra gasbränslen än gasol, som exempelvis vätgas, metangas eller trägas. Från och med den 1 juni 2022 avser regeringen att sänka gränsen för maximalt koldioxidutsläpp till 50 gram per kilometer. Utöver regeringens definition kan det finnas andra enskilda definitioner av miljövänliga fordon hos vissa kommuner. Gemensamt för dessa definitioner är att bilarna ska vara energieffektiva med låga utsläpp av fossil koldioxid.
Drivmedel:
Införandet av E10, en bensinblandning med upp till 10% etanol, som den nya standardbensinen i Sverige har bidragit till att minska växthusgasutsläppen. Ökningen av etanolhalten är resultatet av kravet på drivmedelsleverantörer att minska utsläppen av växthusgaser från fossila drivmedel genom att blanda in förnybara och fossilfria drivmedel. Denna övergång bidrar till minskad klimatpåverkan från den del av fordonsflottan som kan använda E10. Mer information om E10 finns tillgänglig på Trafikverkets webbplats.
Sveriges engagemang för att minska klimatpåverkan från transporter är tydligt genom olika initiativ. Genom att fokusera på fordonsutsläpp, alternativa bränslen, sparsam körning och bränsleeffektivitet strävar Sverige mot en mer hållbar framtid. Fortsatta ansträngningar, samarbete och antagande av innovativa lösningar kommer att hjälpa oss att nå våra nationella och internationella klimatmål och skapa en grönare och mer miljövänlig transportsektor.